Grote risico’s bij internetshoppen

Uit een onderzoek van het AD blijkt dat veel internet winkels hun informatiebeveiliging slecht op orde hebben.

Het Algemeen Dagblad schrijft naar aanleiding van een eigen onderzoek in Grote risico's bij internetshoppen onder meer:

Het AD onderzocht twintig webwinkels. Veertien ervan blijken zo slordig om te springen met persoonsgegevens van klanten, dat criminelen deze informatie eenvoudig kunnen bemachtigen.

De Wet Bescherming Persoonsgegevens is een jaar geleden aangescherpt. Internetwinkels zijn nu verplicht persoonsgegevens voor buitenstaanders onzichtbaar te maken. Toch blijkt uit de steekproef van het AD dat de meeste onderzochte shops laks zijn met het afschermen van personalia. Met behulp van een hacker waren alle ingevulde persoonsgegevens op deze websites te onderscheppen. Onder de zondaars zijn veel grote namen: Bart Smit, Albert Heijn en V&D.

In enkele gevallen worden zelfs gebruikersnamen en wachtwoorden onbeveiligd verzonden. Dat gebeurt bij onder meer Free Record Shop, Kijkshop en Overtoom. Positieve uitzonderingen zijn de sites van Bol, HEMA en Christine le Duc.