OV-bedrijven voldoen niet aan inzageverzoek persoonsgegevens

Een onderzoeker van de Universiteit van Leiden onderzocht hoe de openbaar vervoer bedrijven reageren op een inzageverzoek persoonsgegevens. TLS verstrekt alle informatie, maar vier van de vijf andere bedrijven geven onvoldoende informatie. Of reageren helemaal niet.

In het artikel Vier van de vijf OV-bedrijven voldoen niet aan inzageverzoek persoonsgegevens schrijft Oerlemans:

Tot mijn verassing viel een paar weken geleden bij mij een grote envelop in de bus van Trans Link Systems (TLS) met daarbij een uitgebreid overzicht van mijn persoonsgegevens die door de joint venture van OV-bedrijven worden verwerkt. Op 20 juli 2010 had ik namelijk een inzageverzoek van mijn persoonsgegevens aan de vijf betrokken OV-bedrijven en TLS gedaan. TLS en de NS hebben aan het verzoek voldaan en een overzicht van de verwerkingen van mijn persoonsgegevens verstrekt. Helaas hebben de vier andere OV-bedrijven niet of niet volledig aan het verzoek voldaan.

Toch wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt als je ziet dat elk in- en uit-checkmoment wordt vastgelegd met daarbij de plaats, datum en tijdstip en met welk vervoersmiddel je gereisd hebt. Niet is bekend wanneer en naar welke bestemming je met de trein hebt gereisd aangezien je bij de NS (nog) niet verplicht hoeft in- en uit te checken met je studenten OV-chipkaart. […]

Ten overvloede, maar toch fijn als bevestiging, staat in de brief dat TLS de gegevens niet verwerkt om een beeld te krijgen van bepaalde aspecten van een persoonlijkheid, het samenstellen van profielen of analyse van gedrag.

Vier van de vijf OV-bedrijven hebben nog steeds niet (goed) voldaan aan het inzageverzoek van mijn persoonsgegevens. Het inzageverzoek is een recht van een betrokkene waarvan gegevens verwerkt worden ligt verankerd in artikel 35 Wet bescherming persoonsgegevens. Door uitoefening van dit recht weet ik welke gegevens over mij verwerkt worden door OV-bedrijven door het gebruik van mijn studenten OV-chipkaart. […]