Alziend oog herkent automatisch kentekens

Schermafdruk filmpje gemeente Amsterdam digitaal parkeren

Met alle kentekens van geparkeerde auto’s in een database is de controle sterk vereenvoudigd en vergaand geautomatiseerd.

Ook in deze serie: de landelijke database met kentekens waarvoor een parkeerkaartje gekocht is, de bewaartermijnen volgens de privacyvoorwaarden en de échte bewaartermijn van de gegevens.

De automobilist die zijn auto in de hoofdstad parkeert, moet het kenteken van zijn koets opgeven bij het betalen voor het parkeren. Het kenteken, de locatie, tijdstip en duur worden opgeslagen in een landelijke database. Daarmee is de handhaving van het parkeerbeleid vergaand geautomatiseerd.

In Amsterdam rijdt Cition met een viertal scanauto’s van leverancier Abstract Computing International BV (ACI) rond. Elk van die auto’s is uitgerust met tien camera’s. Aan elke kant staan drie camera’s op de parkeervakken gericht, daarnaast zijn er nog eens vier camera’s voor het overzicht. Die eerste zes camera’s maken elk 160 foto’s per seconde en zo is er altijd wel één foto waarop het kenteken van een geparkeerde auto goed zichtbaar is. Het maakt dan niet meer uit of de auto’s bumper aan bumper staan, of juist in het patroon van een visgraat.

De computer aan boord van de auto bepaalt vervolgens welke van de foto’s het meest geschikt is om er automatisch het kenteken uit te herkennen. Het kenteken wordt daarna, met de geografische locatie, het tijdstip en de foto naar het centrale computersysteem van Cition verzonden. Dat systeem controleert aan de hand van het kenteken, de locatie en het tijdstip in het Nationaal Parkeerregister of de parkeerder betaald heeft. Als dat zo is, gebeurt er verder niets meer.

Wordt uit de informatie in het NPR niet duidelijk dat er voor het parkeren betaald is, stuurt Cition’s systeem automatisch een parkeerwachter aan. Elke scanauto wordt begeleid door vier of vijf parkeerwachters op een scooter. Zij hebben tot taak te controleren of er inderdaad sprake is van een overtreding.

De parkeerwachter controleert eerst of het kenteken door de computer correct uit de foto is herkend. Daarna wordt hij met behulp van een kaartje naar de parkeerplaats van de auto geleid. Het systeem geeft vervolgens vier opties: er is sprake van laden en lossen, de automobilist is in tussentijd weggereden, de auto heeft een geldig betaalbewijs onder de vooruit of er is echt niet betaald. In dat laatst geval wordt een boete uitgeschreven. De documentatie van Cition noemt dat eufemistisch een naheffingsaanslag (NHA).

De scannende auto kan op normale snelheid aan het verkeer deelnemen en herkent op die manier 1.500 kentekens per uur. Dat aantal ligt ’s nachts nog hoger als de doorstroming in de drukke stad beter is. De camera’s zijn uitgerust met infrarood, zodat ook in ongunstige weersomstandigheden bruikbare foto’s worden gemaakt. Het systeem maakt, volgens de fabrikant, 1 fout op de 3.500 gescande kentekens. De parkeerwachters op de scooters kunnen ook kentekens scannen, maar omdat dat teveel fouten oplevert tikken zij de kentekens gewoon in. Zo’n handhaver controleert 90 kentekens per uur.

Voor de vergaande automatisering van de handhaving van het parkeerbeleid moet veel informatie over geparkeerde auto’s in een database worden opgeslagen. Maar wanneer worden die gegevens eigenlijk weer verwijderd?