Aanhoudende problemen databank internet- en telefoongegevens

Schermadruk uit reportage van 1Vandaag

EenVandaag maakte gisteren een reportage over de misstanden bij de de centrale databank van klantgegevens van telefonie- en internetaanbieders. 

Uit de uitzending Ongerustheid over CIOT-systeem politie:

Het CIOT is het datasysteem waar de politie in het geval van een verdenking van een misdrijf in kan zoeken. Inmiddels staan er 50 miljoen telefoonnummers en 31 miljoen internet gerelateerde gegevens in. Stel, de politie heeft uw nummer, maar niet uw adres, dan is de combinatie in dit systeem te vinden, aangeleverd door de providers. […]

Van alle politiediensten die er in het systeem kunnen kijken blijken er achteraf maar drie vast te kunnen stellen wie wanneer in het CIOT heeft lopen zoeken. Volgens [mij] vinden er nog veel meer onregelmatigheden plaats. “Bijvoorbeeld, de politie geeft bepaalde agenten een pincode voor toegang tot het systeem, met als doel dat alleen die agenten met die pincode mogen in dat systeem gegevens opzoeken. In de praktijk blijkt dat die pincode wordt gedeeld onder allerlei agenten. Daarmee kan dus niet alleen één agent, die specifiek aangewezen is voor het opvragen van die gegevens bij die gegevens komen, maar dat allerlei andere agenten ook bij die gegevens kunnen.” […]

Het ministerie laat ons […] weten: “Door de invoering van de Nationale Politie denken we dat we eind 2013 alle aanbevelingen aangaande het CIOT kunnen hebben doorgevoerd.”

Uit de introductie:

Jaren geleden riep het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en de eigen Inspectiedienst van het ministerie van Justitie dat het gebruik uit de hand loopt, teveel mensen er toegang toe hebben en de controle ernstig tekort schiet. En verbetering is door de oprichting van de Nationale Politie verschoven naar eind 2013.