Consumentenorganisaties uit overleg ov-chipkaart

Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat ,,de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen''.

Uit een artikel in de PZC en het Algemeen Dagblad:

Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat ,,de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen''. De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.

Het persbericht van Rover zegt:

De consumentenorganisaties roepen staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat op om de invoering van de chipkaart op te schorten. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Peijs heeft eind 2005 aangegeven dat voor de invoering van het systeem draagvlak onder reizigers onontbeerlijk is. […] Zij deed dit tijdens het congres waarop de consumentenorganisaties hun 11 eisen voor de invoering van het elektronisch vervoersbewijs bekendmaakten. Reizen met het openbaar vervoer mag door de invoering niet duurder worden, is een van de belangrijkste eisen. Een duidelijke keuze voor een duaal systeem en voor een chipkaart waar reizigers voordeel bij hebben zijn voor de consumentenorganisaties voorwaarden voor het heropenen van het overleg. […] Knelpunten rond de ov-chipkaart, zoals de prijs van de kaart, privacy en praktische problemen rond overstappen, zijn nog steeds niet opgelost. Ook een duaal systeem, waarbij het elektronisch en papieren vervoersbewijs naast elkaar blijven bestaan, is nog steeds niet gegarandeerd.