Politie vordert regelmatig individuele reisgegevens

Afbeelding: P1220448 van Franklin Heijnen | Licentie: CC BY-SA 2.0

De politie kan reisgegevens van individuele reizigers opvragen door vorderingen bij vervoerder en Translink. Translink krijgt er enkele per week.

In het artikelĀ Relschoppers opsporen met data van NS en Translink schrijft Webwereld:

De vraag is dus hoe de NS zou kunnen voldoen aan gerechtelijke vorderingen om reisgedrag van individuen op te hoesten. Volgens Trinthamer kent NS dat gedrag niet, terwijl het OM de mogelijkheid om die data te vorderen openhoudt, hoe zit dat dan? Trinthamer: “Hier heb ik helemaal geen zin in, krijgen we weer die verhalen dat wij individueel reisgedrag volgen en dat doen we niet.”

De NS legt inderdaad geen individueel reisgedrag vast voor marketingdoeleinden. Maar het is wel mogelijk om individueel reisgedrag van OV-chipreizigers te herleiden. Dat vertelde ex-NS privacychef Sergej Katus tijdens het TekTok-debat over privacy Van ECP.

Daar vertelde hij dat er bij de OV-chipkaart inmiddels waarborgen zijn dat het in- en uitchecken anoniem plaatsvindt. De kaart kent twee nummers: het serienummer van de chip, zonder identificatie, en het nummer dat zichtbaar op de kaart staat en dat wel is gekoppeld aan een naam en adres.

Bij het in- en uitchecken wordt het chipnummer gelezen en vastgelegd met tijd en data. Dit is niet gekoppeld aan het kaartnummer. Maar er is wel een koppeling mogelijk tussen beide nummers en dus tussen reisinformatie en individuen. De vervoersbedrijven mogen die koppeling niet maken, maar Kaartbeheerder Trans Link Systems kan dit wel.

Door samenvoeging van de data uit de centrale database van Translink en die van NS kunnen individuele reizen worden blootgelegd. Met enige regelmaat krijgt NS ook inderdaad vorderingen.

Translink ontvangt “enkele vorderingen per week van justitie”, aldus de woordvoerder van het bedrijf. “Die toetsen we aan de voorwaarden van Artikel 126 nc en verder. Soms is het verzoek niet goed geformuleerd en meestal krijgen we het dan na overleg en een herformulering terug waarna we wel kunnen helpen.