Recht op inzage is een wassen neus

Een groot deel van de aangeschreven bedrijven reageerde in het geheel niet in op een verzoek tot inzage in de persoonsgegevens. Ondanks wettelijke verplichting.

In de opinie Het recht op inzage is een wassen neus schrijft Jaap-Henk Hoepman:

Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) heeft iedere burger het recht om inzage te krijgen in de persoonsgegevens die een organisatie over haar verwerkt. Tevens moet deze organisatie informatie geven over het doel van de verwerking, de herkomst van de persoonsgegevens, en een overzicht van organisaties waaraan deze gegevens eventueel zijn verstrekt. […]

We hebben de klantenservice van telecommunicatiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen, webwinkels, supermarkten e.d. aangeschreven. De meerderheid (70% in deze beperkte steekproef) van de bedrijven en organisaties reageert simpelweg niet. Van de bedrijven en organisaties die wel reageren, kunnen we stellen dat de reactie zelden voldoet.

OV chipkaart maakt het in eerste instantie het bontst. De klantenservice stuurt als antwoord een email, zonder enige informatie. Wel staat aan het eind van deze korte email: “Verder worden uw persoonsgegevens nooit vrijgegeven aan andere organisaties. U hoeft zich dus hierover geen zorgen te maken.” Dit is één van de eerste reacties die wij krijgen, en omdat we deze reactie zo bizar vinden, sturen we hem door naar Bits of Freedom. Via via bereikt deze reactie Gerben Nelemans, de directeur van TransLink Systems (TLS). Hij grijpt in, en na een week ontvangen we een A4 envelop met werkelijk alle gegevens (inclusief alle check-ins en check-outs) die bij de gevraagde OV chipkaart horen. We hebben niet getest of een nieuw verzoek meteen, zonder tussenkomst van de directeur, net zo’n gedetailleerd antwoord oplevert…

T-Mobile stuurt geen brief maar belt. En belt later nog een keer, met de mededeling dat het al een halve dag gekost heeft om de informatie te verzamelen en dat ze de informatie eigenlijk niet willen geven. Ziggo belt in eerste instantie ook. De brief die Ziggo na enig aandringen stuurt bevat geen informatie over welke gegevens zij opslaan, maar enkel de verzekering dat zij nooit persoonsgegevens aan derden doorgeven. Dit lijkt overigens sterk op de reactie van OV chipkaart.

Al met al een teleurstellend resultaat. Bedrijven zijn wettelijk verplicht binnen een redelijke termijn een verzoek tot inzage volledig te beantwoorden. Uit de onbeholpen reacties van de bedrijven die wel antwoorden blijkt dat van dit recht maar weinig gebruik gemaakt. En als er maar weinig gebruikt van gemaakt wordt, zijn er ook maar weinig klachten en wordt de wet dus niet gehandhaafd. Dat kan beter.