Tweederde treinstations blijft zonder OV-Chipkaart poortjes.

Voorlopig blijft een groot deel van de treinstations vrij van poortjes voor het gebruik van de OV-Chipkaart.

Uit een artikel in Trouw:

Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. […] Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.

De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. […]

In ander artikel in Trouw:

Twee derde van alle stations krijgen geen poortjes maar slechts incheck-paaltjes. Dat betekent dat de NS waarschijnlijk een groot deel overhouden van de 500 miljoen euro die het bedrijf in 2000 van Den Haag voor de poortjes mocht uittrekken. Poortjes dwingen reizigers om al voor zij het perron opkomen in te checken en zo te betalen. Dat zou zwartrijden tegengaan en de sociale veiligheid op stations en in treinen vergroten. […]

Nu blijkt dat de meeste stations in plaats van poortjes paaltjes krijgen waarmee op de perrons in- en uitgecheckt kan worden. Iedereen kan er desgewenst zonder ov-chipkaart het perron op en de trein nemen.

De NS willen niet toelichten waarom stations wel of geen poortjes krijgen. „We streven naar een controlekans van 90 procent, en dat moet zo lukken”, is de uitleg.