Wie waar rijdt wordt nu al op grote schaal geregistreerd

Afbeelding: N748 Vriezenveen-9 van Chriszwolle | Licentie: CC BY-NC 2.0

Om inzicht in het verkeer te krijgen worden passerende auto’s her en der geregistreerd. Dat introduceert allerlei risico’s als dat niet meteen heel zorgvuldig gebeurt.

Bij ARS worden de gegevens versleuteld opgeslagen, maar die lijkt ook weer ongedaan gemaakt te kunnen worden. In het artikel Wirwar van camera’s langs de snelweg in Trouw:

De privacywaakhond wijst echter op het recht van de politie om bij organisaties en bedrijven informatie op te vragen die als bewijs van een misdaad kan gelden.

Is daarmee de kous af? Niet helemaal, vindt Rejo Zenger. “De politie mag informatie bij particuliere bedrijven opvragen. Maar wat als die wet stamt uit een tijd dat er nog lang niet zoveel informatie werd opgeslagen? Moeten we dan niet in plaats van de wet uitbreiden, zoals minister Opstelten wil doen, de waarborgen juist vergroten?”

De versleuteling van kentekens bij ARS Traffic & Transport Technologie gebeurt cryptografisch. Dat betekent dat een nummerplaat wordt omgezet in een reeks andere tekens. Dat is een vaste reeks: hetzelfde kenteken dat door meerdere camera’s van ARS wordt gezien, leidt telkens tot dezelfde versleuteling. Volgens directeur Jan Linssen is dat nodig om bijvoorbeeld te zien hoe lang een bepaalde auto er over heeft gedaan om van punt A naar punt B te komen.

Wil de politie weten of een bepaald kenteken ergens is geweest, dan wordt het gezochte kenteken omgezet in de versleuteling. Daarmee kan dan gezocht worden in de database van ARS.

Volgens Linssen is met dit systeem de privacy van weggebruikers gewaarborgd. De versleuteling is ‘in theorie’ wel omkeerbaar, maar dat is ‘niet aan de orde’, aldus Linssen.

Rejo Zenger van Bits of Freedom denkt daar anders over. “Dit systeem betekent dat de versleuteling wel degelijk omkeerbaar is. Dat betekent dat er geen sprake is van anonimisering. Als deze database lekt, kan een ander die de versleuteling weet te kraken, ook herleiden welke kentekens er in staan.”

Verwijzing naar het artikel bij Blendle omdat ik – voor zover ik weet – niet kan verwijzen naar het artikel op de website van Trouw zelf…